پلی استیشن بخرم یا ایکس باکس؟ + راهنمای خرید کنسول بازی

کنسول‌های بازی یکی از محصولات پرطرفدار میان افراد با سنین مختلف هستند که می‌توانند برای اوقات فراغت گزینه‌ای بسیار مناسب و سرگرم کننده باشند. کنسول‌های بازی دارای انواع مختلفی همچون ایکس باکس و پلی استیشن هستند. هر یک از این کنسول‌ها دارای کیفیت عالی و بازی‌های سرگرم کننده هستند که استفاده از آن‌ها می‌تواند بسیار لذت‌بخش و مهیج باشد. پلی استیشن نسبت به ایکس باکس قدیمی‌تر بوده و کمپانی سونی سالهاست که در زمینه عرضه این محصولات موفقیت‌های قابل توجهی کسب کرده‌ است. کمپانی مایکروسافت نیز چند سال بعد از کمپانی سونی شروع به کار در زمینه کنسول بازی کرده و تا امروز توانسته است صد‌ها میلیون کنسول بازی خانگی را در سراسر جهان به فروش برساند و با عرضه کنسول بازی ایکس باکس به شهرت جهانی برسد. در نتیجه هر دو کنسول بازی ایکس باکس و پلی استیشن دارای شهرت جهانی هستند و محصولاتی کاربردی و با کیفیت بالا عرضه می‌کنند. از این رو پیش از خرید هر کدام از این کنسول‌های بازی باید نسبت به تفاوت‌ها و شباهت‌ها و کیفیت هر کدام آگاهی‌های لازم را داشته باشید تا بتوانید انتخابی درست و منطقی داشته باشید.

تفاوت‌های ایکس باکس و پلی استیشن

کنسول‌های ایکس باکس و پلی استیشن هر دو محصولاتی هستند که امکان نمایش بازی‌های ویدیویی در صفحه تلوزیون را دارند. اما این واقعیت که هر دو کنسول بازی هستند باعث نمی‌شود که کاملا شبیه به هم باشند. هر دو کنسول ایکس باکس و پلی استیشن از زمانی که برای اولین بار عرضه شدند تاکنون برخلاف رویکرد‌های مشابه دارای تفاوت‌هایی از نظر سخت افزار، بازی،قیمت، عملکرد و طراحی و کنترلر هستند که در این بخش به مقایسه هر کدام در قالب این موارد خواهیم پرداخت.

سخت افزار

هر دو کنسول ایکس باکس و پلی استیشن از نظر سخت افزاری دارای مشخصات متفاوت هستند. با مشاهده جدول زیر می‌توانید تفاوت‌های موجود میان این دو کنسول را مطالعه کنید.

مشخصاتپلی استیشن 5ایکس باکس سری X
پردازشگر گرافیکی10.28 TFLOPs,36 CUs  در 2.23 گیگاهرتز12 TFLOPs, 52 CUs در 1.825  گیگاهرتز
پردازشگر مرکزی8 هسته Zen 2 با فرکانس  3.5 گیگاهرتز8 هسته  Zen 2 با فرکانس 3.8 گیگاهرتز
حافظه16 گیگابایت GDDR6/256-bit16 گیگابایت GDDR6
ابعاد4.0×10.2

2.6 ×اینچ

5.9×11.8

2.6 ×اینچ

پهنای باند حافظه448 گیگابایت بر ثانیه10 گیگابایت در  560 گیگابایت بر ثانیه
سرعت انتقال داده5.5 گیگابایت در ثانیه (خام) و 8.9  گیگابات در ثانیه (فشرده شده)2.4 گیگابایت در ثانیه (خام) و 4.8  گیگابایت در ثانیه ( فشرده شده)
حافظه داخلی825 گیگ

NVMe

SSD

1 ترابایت

NVMe

SSD

حافظه خارجیپشتیبانی از  USB HDDپشتیبانی از هارد USB 3.2
وزن5.3

کیلوگرم

3.4

کیلوگرم

درایو نوریدرایو بلوری  4k UHDدرایو بلوری  4k UHD

 

با مطالعه این جدول متوجه خواهید شد که کنسول‌های ایکس باکس سری X دارای سرعت بالاتر، قدرت پردازش بهتر و حافظه داخلی بیشتری نسبت به پلی استیشن  5هستند.

بازی

پلی استیشن 5 و ایکس باکس سریX از نظر بازی دارای رویکرد‌های متفاوتی هستند. برخلاف پلی استیشن 5 که دارای بازی‌های جدید و سرگرم کننده متعددی می‌باشد، ایکس باکس سریX دارای همان بازی‌های ایکس باکس وان است و هیچ بازی انحصاری عرضه نکرده است. از این رو نمی‌توان این ویژگی را در نظر نگرفت که پلی استیشن 5 دارای بازی‌های بیشتری است. این در حالی است که در دو سال گذشته چندین بازی جدید و مهیج در این کنسول بازی رونمایی شده و همه‌ی این موارد می‌توانند دلیلی واضح برای پرطرفدار بودن کنسول و بازی‌های پلی استیشن5 باشد. رونمایی مایکروسافت از چند بازی نیمه انحصاری و انحصاری برای ایکس باکس باعث درخشش کنسول‌های بازی این کمپانی شده است. در نتیجه اگرچه که هر دو کمپانی دارای محصولاتی با کیفیت و بازی‌های هیجان انگیز هستند و همچنین برای راه اندازی بازی‌هایی جدید و هیجان انگیز در تلاش هستند اما با توجه به بازی‌های موجود می‌توان پلی استیشن5 را به عنوان کنسول بازی کامل‌تر و قوی‌تری در نظر گرفت.

قیمت

در خرید پلی استیشن5 و ایکس باکس سریX نمی‌توان قیمت را یکی از ملاک‌های اصلی در نظر گرفت چرا که هر دو کنسول به قیمت ۵۰۰ دلار عرضه می‌شوند. البته لازم به ذکر است که مدل‌های دیگر ایکس باکس و پلی استیشن به دلیل تفاوت‌های چشم‌گیر دارای قیمت‌های متفاوت نیز هستند. با وجود قیمت یکسان میان ایکس باکس سریX و پلی استیشن5 شرکت سونی توانسته فروش بسیار بیشتری نسبت به ایکس باکس کمپانی مایکروسافت داشته باشد.

عملکرد

با در نظر گرفتن گرافیک، اجرای بازی و زمان بارگذاری می‌توان عملکرد هر دو کنسول ایکس باکس و پلی استیشن را مشابه یکدیگر دانست. از نظر سخت افزاری نیز هر دو کنسول در طول زمان ارتقا پیدا کرده‌اند و از این رو بازی‌های جدید را می‌توان با سرعت بیشتری بارگذاری کرد و در زمان کمتری به نصب بازی‌ها پرداخت. پردازنده‌های گرافیکی این کنسول‌ها دارای پیگیری پرتو هستند که این امر باعث شده که تصاویر با کیفیتی عالی نمایش یابند. در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که هر دو کنسول از نظر عملکرد یکسان بوده و دارای سخت افزار و قابلت‌های گرافیکی مشابه هستند.

طراحی و کنترلر

ار نظر ظاهری پلی استیشن5 دارای ابعاد و سایز بزرگتری نسبت به کنسول ایکس باکس است و فضای زیادی را اشغال می‌کند و با استفاده طولانی مدت می‌تواند باعث خستگی و ایجاد درد در دستان گیمر شود. از نظر کنترلر یا همان دسته کنسول تفاوت‌های چشمگیری وجود دارد چرا که دسته بازی پلی استیشن5 دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های متعددی است که بسیاری از آن‌ها در دسته‌های ایکس باکس وجود ندارد. کمپانی مایکروسافت همیشه به دنبال بروز نگه داشتن تنظیمات و منو‌ها برای استفاده‌ی کاربران بوده و این در حالی است که کمپانی سونی در زمینه استفاده از ویژگی‌ها و تنظیمات نوین کمی کندتر عمل می‌کند.

ایکس باکس بهتر است یا پلی استیشن؟

کنسول‌های پلی استیشن و ایکس باکس هر دو دارای انواع مختلفی بوده و هر کدام دارای کیفیت و ویژگی‌هایی منحصر به فرد هستند که این امر باعث می‌شود انتخاب بهترین مدل در میان آن‌ها تا حدودی دشوار باشد. از این رو در هنگام تهیه هر نوع کنسول بازی باید مواردی را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین نوع آن را تهیه کنید. اولین و مهم‌ترین موردی که باید در هنگام انتخاب کنسول بازی مد نظر بگیرید بودجه شما است. از آنجایی که شرکت سونی سال‌ها به تولید و عرضه انواع پلی استیشن با کیفیت و کارایی بالا پرداخته است در نتیجه محبوبیت زیادی میان طرفداران کنسول‌های بازی دارد که همین امر باعث شده قیمت بالاتری نسبت به کنسول‌های بازی ایکس باکس مانند ایکس باکس وان داشته باشد. اگر بودجه در نظر گرفته شده برایتان اولویت باشد خرید کنسول ایکس باکس انتخابی مناسب خواهد بود. نکته بعدی که باید به آن توجه کنید سبک بازی مورد علاقه شما می‌باشد. اگر به دنبال بازی‌هایی با سبک اکشن هستید کنسول ایکس باکس و اگر به دنبال سبک ماجراجویی هستید کنسول بازی پلی استیشن به شما پیشنهاد می‌شود.

سخن پایانی

استفاده از کنسول‌های بازی می‌تواند گزینه‌ای بسیار سرگرم کننده در اوقات فراغت برای تمام سنین باشد.  از این رو امروزه بسیاری از افراد به دنبال تهیه و خرید انواع کنسول‌های بازی هستند. دو مدل از بهترین و محبوب‌ترین کنسول‌های بازی، ایکس باکس و پلی استیشن هستند. کنسول‌های بازی ایکس باکس و پلی استیشن هر دو دارای مدل‌های مختلف هستند که همین موضوع باعث شده افراد در انتخاب آن‌ها دچار سردرگمی شوند. شما با در نظر گرفتن بودجه خود و کارایی و بازی دلخواه می‌توانید انتخابی درست در زمینه خرید انواع کنسول بازی داشته باشید و از بازی با آن لذت ببرید.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 1 میانگین: 5]

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed